مطالب جالب و خواندنی
مطالب جالب و خواندنی
بیاید با هم بیاموزیم .
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 دی 1390برچسب:, توسط امیرمحمد |

خوراکی ها

مقدمه:

خوراکی ها در زندگی ما نقش بسیار مهمی دارند به طوری که بدون وجود غذا ها برای انسان شاید حتی سه روز هم نتواند زنده بماند در این جا به تاریخچه ی غذا ها و نکاتی در مورد آن ها می پردازیم.

انواع غذا ها:

به طور کلی غذا ها را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:

1-غذا های مورد استفاده:این غذا ها عبارتند از غذا های حیوانی،کیاهان که ای ها خود انواعی دارند که باید مورد توجه واقع شود و آن ها در نوع غذا های غیر استفاده قرار دارند غذا های مورد استفاده همان غذا هایی هستند که ما میخوریم و از آن ها مواد مورد نیاز بدن را به دست می آوریم ئکه این مواد همان کربن هیدرات ها و ویتامین ها و... میشوند که بدن به آن ها نیاز دارد و بدون وجود آن ها ما بیمار میشویم و کلی ظرر میکنیم!در واقع این نوع غذا ها در بدن انسان ها نقش های حیاطی دارند و در این جا فقط می توانم بگویم بزرک ترین فایده ی این خوراکی ها داشتن انواع ویتامین ها است که در آخر ویتامین ها را معرفی می کنم.

2-غذا های مضر و غیر قابل استفاده:این غذا ها معمولا همان غذا هایی هستند که حیوانات می خورند شاید فکر کنید دارم چرت می بافم اما این طور نیست چون غذا هایی که مثلا گوسفند ها می خورند علف است و ما که نمی توانیم علف بخوریم و ما در حقیقت علف غیر مستقیم به صورت گوشت می خوریم پس این گونه غذا ها را نمی توان استفاده کرد.

ویتامین ها: به مقدار بسیار کم برای انجام واکنش های شیمیایی درون سلول هل کاملا" ضروری هستند و کمبود آن ها موجب عوارض و بیماری های گوناگونی میشود.امروزه در حدود 40 نوع ویتامین در جهان شناخته شده است که حدود 12 تای آن ها برای سلامتی افراد مضر بوده .ویتامین ها در جهان به دو صورت قابل حل در چربی و آب وجود دارند.

ویتامین های قابل حل در آب:

ویتامین ث (آسکوربوک اسید):ساده ترین و بی ثبات ترین و مهم ترین ویتامین در بدن انسان است. این ویتامین برای ساخته شدن پروتئینی به نام کلاژن که یک ماده ی مهم در رگ های خونی و استخوان هاست لازم است.کمبود این ویتامین باعث ایجاد بیماری به نام اسکوروی در بدن میشود.این بیماری باعث تخریب پوست،لثه و دیواره های رگ ها و خون ریزی میشود.این ویتامین در میوه های تازه ای مثل مرکبات مثل پرتقال و لیمو به وفور یافت میشود.نگه داری طولانی مدت در یخچال،پختن ،گرمای هوا ،نور و دخانیات باعث کم شدن و از بین رفتن این ویتامین میشوند.

ویتامین ب:که شامل ویتامین های ب1،ب2،ب3،ب5،ب6،ب7،ب9،ب12 میباشند.که به فعالیت های آنزیم ها کمک میکنندو این ویتامین موجب میشود تا سوخت و ساز بدن را بالا برده و سلامت اعصاب را حفظ کرده و باعث رشد بدن میشود.در گوارش و تولید گلبول های قرمز نیز نقش مهمی دارد.کمبود هر کدام از گروه های این ویتامین نیز باعث ایجتد ویتامین خواصی میشود اما زیادی آن ها در بدن مشکلی ندارد و اذافی آن همراه با ادرار دفع میشود.این ویتامین در سبوس غلات،جگر و گوشت یافت میشوند در رودهی بزرگ نیز در اثر فعالیت باکتری ها نیز حاصل میشوند.

ویتامین های قابل حل در چربی :

ویتامین آ:یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در بینایی،رشد،دفاع از بدن و سلامت پوست دارد و همچنین در رشد اندام های بدن نیز نقش دارد.کمبود این ویتامین باعث شب کوری و خشکی شدید قرنیه ی چشم و در نهایت کمبود شدید آن باعث کوری میشود.مصرف زیاد این ویتامین مشکل ساز بوده چون این ویتامین از بدن دفع نمیشود و مشکل درست میکند.این ویتامین را میتوان در شیر،پنیر،کره وجگر یافت.

ویتامین د:در انسان این ویتامین در اثر تابش اشعه ی ماورای بنفش خورشید به پوست ایجاد میشود در زیر پوست ماده ای به نام کلسترول وجود دارد که در زیر پوست آن به ویتامین د تبدیل میشود این ویتامین باعث جذب کلسیم در روده میشود و کمبود آن کوجب مبتلا شدن به بیماری راشیتیسم(نرمی استخوان میشود.این ویتامین را در روغن جگر ماهی و لبنیات و تخم مرغ میتوان یافت.

ویتامین کا:این ویتامین در عمل انعقاد خون مؤثر است و باکتری های موجود در معده ی انسان نیز این ویتامین را تولید میکنند.کمبود این ویتامین باعث خون ریزی شدید میشود.این ویتامین را میتوان در سبزیجات تازه  مثل کاهو و اسفناج و...وگوجه فرنگی و جگر و تخم مرغ میتوان به وفور یافت.

ویتامین ای:این ویتامین از تجزیه ی چربی های بدن و تحلیل رفتن ماهیچه ها در بدن جلو گیری میکند. کسانی که نمیتوانند چربی را جذب کنند اغلب دارای کمبود این ویتامین اند که کمبود آن موجب اختلالات در تولید مثلی و عصبی میشود .مصرف بیش از اندازه ی آن باعث بیماری میشود. این ویتامین در روغن های گیاهی و جوانه ی گندم به وفور یافت میشوند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.